מעוררי השראה

שרשרת זהב

11.09.20

אומרים שכוח עמידותה של שרשרת הוא כחוזק החוליה החלשה שלה. המשימה של שרשרת אספקה היא שכל החוליות יעבדו הכי טוב שאפשר, כדי לאפשר לשופרסל עוד ועוד מנועי צמיחה. ימי הקורונה הביאו את האתגר הזה לשיא חדש – אבל שיאים נוספים כבר לפנינו, כפי שמספר יפתח בלוך, מנהל שרשרת אספקה.

 

המנהלים מכנים אותה "נכס מרכזי להשגת היעדים האסטרטגיים של שופרסל". במילים פשוטות, שרשרת האספקה היא העורק המרכזי, שאחראי על אספקת המוצרים מהספקים ועד לנקודות המכירה או לבית הלקוח. "שרשרת אספקה משפיעה דרמטית על כל מנועי הצמיחה של הרשת", אומר יפתח בלוך, מנהל האגף, "האחריות שלנו היא לנהל אותה במקצועיות, ברמת שירות גבוהה ובעלות נמוכה".

יפתח, מהנדס מזון ובעל תואר שני במנהל עסקים, הצטרף לשופרסל ביוני 2019 אחרי יותר מעשרים שנה בתנובה, בתפקידי ניהול שונים בתחום התפעול. הוא בן 56, נשוי ואב לארבעה בנים ומתגורר ביישוב מתן שבשרון. בשעות הפנאי המועטות הוא שוחה, רוכב וגם רץ, ובכלל מעיד על עצמו שמאוד אוהב ספורט. אותה משיכה לאדרנלין באה אצלו לביטוי גם בעבודה. "ראשית אני מאוד אוהב עבודה עם אנשים, והשרשרת היא צוות", הוא אומר, "שנית אני מתחבר מאוד לדינמיות של שופרסל: מצד אחד לתכנן תהליכים ופרויקטים ולראות אותם מתממשים, ומצד שני להתמודד עם ההפתעות של היום-יום בחברה כה גדולה ומורכבת. כל בוקר מזמן אתגרים חדשים".

 

מה מיוחד בשרשרת של שופרסל בהשוואה למתחרים?

"הגודל, מגוון הפורמטים וערוצי המכירה. השרשרת משרתת את כולם – שופרסל, יש, Be, שופרסל לעסקים ועוד. אין עוד רשת שמפעילה מרלו"גים בהיקף ובמגוון תחומים כמו שופרסל – מזון על כלל הקטגוריות שלו, טקסטיל וכלי בית, מוצרי חשמל גדולים, פארם, קוסמטיקה. אנו מגיעים ל-300 סניפי שופרסל, ל-80 סניפי Be שכל אחד עם מאפיינים שונים, ולעוד 300 נקודות מכירה במרחב הכפרי שהן חלק משופרסל לעסקים".

 

לפתוח צווארי בקבוק

יפתח מאמין בעשייה בכמה תחומים מרכזיים: שיפור השירות הפנימי לסניפי הרשת בכל הפורמטים, שיפור השירות לבית הלקוח, חיבור בין המטה לשטח ופיתוח המשאב האנושי. "להיות קשובים יותר למנהלים בסניפים ובמחסנים, לפתוח צווארי בקבוק בשטח, ולדאוג להכשרה מקצועית ולקידומים פנימיים כדי שהעובדים שלנו יהיו שבעי רצון", הוא מפרט.

 

 

תן לנו דוגמה לשינוי משמעותי בשירות.

"יצרנו שינוי באספקת עוף טרי בימי שני בסניפים. שני הוא יום האספקה המלא הראשון, אחרי סוף השבוע. האתגר היה להגיע ל-220 סניפים כמה שיותר מוקדם ביום שני בבוקר, וזאת כשהעוף מגיע למרלו"ג רק ביום ראשון בערב. מדובר במוצר עם חיי מדף של חמישה ימים בלבד, וחלון ההפצה שלו מצומצם. בתהליך מסודר שכלל עבודה משותפת עם מחלקת התכנון, מחלקת הנדסת תהליכים, המרלו"ג ומחלקת ההפצה, הצלחנו לצמצם מאוד את החריגות ולעמוד ביעדים שהצבנו. במקביל שדרגנו את רמת השירות גם בתחומים אחרים כמו אספקה לבית הלקוח של מוצרי נון-פוד".

 

הרובוט בא למרלו"ג

כחלק מהשינויים באגף שרשרת אספקה, הוקם בשנה האחרונה תחום הלוגיסטיקה בתוך האגף. אבי עיני, מנהל מרלו"ג שוהם, קיבל את התפקיד החדש של ניהול הלוגיסטיקה בשרשרת. יפתח מסביר שהמטרה היא  לשפר את המקצועיות, את רמת השירות, את ניהול המלאי וכן את טיפוח המשאב האנושי בלוגיסטיקה. במקביל לכך מתבצעת השקעה בפרויקטים גדולים של אוטומציה במרלו"גים. אחד מהם הוא פרויקט גאנטרי 15 – מערך רובוטי במרלו"ג שוהם לליקוט ירקות ופירות בטמפרטורה של 15 מעלות, שיצמצם טעויות בליקוט, ישפר דיוק וייעל עבודה. פרויקט נוסף שיעדיו דומים הוא מערך של בדיקה ועיטוף אוטומטי למטענים במרלו"ג מודיעין. מהלך מרכזי אחר הוא קבלת האחריות על שרשרת האספקה של Be.

 

מהם האתגרים בשרשרת של Be, ואיך נערכתם אליהם?

"מדובר במהלך אסטרטגי. המנכ"ל הגדיר את 2020 כשנת הסינרגיה בין Be לשופרסל. המשימה שלנו היא לדאוג לשיפור השירות לסניפים וגם לשיפור התהליכים הניהוליים. המגוון בסניפי Be הוא ענק – כמעט פי שניים ממה שיש בסניף של שופרסל, וכולל היצע אדיר של מוצרי קוסמטיקה. גם עולם בית המרקחת הוא ייחודי, כך שניהול השרשרת של Be היא בהחלט אתגר מקצועי עבורנו".

 

קפיצת דרך בקורונה

 הגל הראשון של התפרצות הקורונה תפס את שרשרת האספקה, כמו את שופרסל כולה, במועד הרגיש ביותר של השנה – ההיערכות לפסח. השילוב של היערכות לחג ומשבר הקורונה הביא לעומסים שלא היכרנו והגביר מאוד את המורכבות הלוגיסטית. יפתח מדגיש כי המיקוד המרכזי שלנו בתקופה זאת היה קודם כול שמירה על בריאות העובדים – מיגון אישי, דוגמה אישית של נורמות התנהגות ואכיפת ההנחיות בשטח. "הנושא השני ששמנו עליו דגש הוא רציפות עסקית: להבטיח שגם בימי הקורונה – כשאנשים יוצאים לבידוד או נדרשים לעבוד מהבית, עובדים בקפסולות או בהפרדת משמרות מלאה – בכל מקרה נמשיך לספק את השירות שלנו בצורה מלאה".

 

 

איך התמודדתם עם הביקושים העצומים?

"בתחילת הגל הייתה היסטריית אגירה של כשבועיים, תוצאה של חוסר ביטחון שהציבור חש. נדרשנו לתת מענה לביקוש חריג ביותר. מאז הציבור הבין שגם אם יהיו סגרים, רשתות המזון יישארו פתוחות ומזון לא יחסר. עברנו את סיר הלחץ בצורה טובה מאוד, גם מבחינת בריאות העובדים. מתוך אלף עובדים, איש לא חלה אצלנו בגל הראשון".

 

תן לנו קצת מספרים. מה בעצם קרה?

"מ-7 מיליון קרטונים בחודש קפצנו בחודש מרץ 2020 ל-10.2 מיליון קרטונים. כמות המשטחים שיצאה מהמרלו"גים באותו חודש גדלה בקרוב ל-50%. מאז, בכל חודש אנחנו מראים עלייה של כ-10% גידול לעומת החודש המקביל בשנה שעברה. לגידול המתמשך בצריכה יש כמה הסברים: כולם בארץ ולא נוסעים לחו"ל, אוכלים פחות במסעדות ובבתי מלון  ומכינים יותר אוכל בבית, ויש גידול עצום בתחום האפייה הביתית – שזו כנראה מין תרפיה שעוזרת לרבים לעבור את קשיי התקופה. והעיקר, בגלל הזמינות שלנו וההקפדה על הנהלים, יש לציבור אמון גבוה בשופרסל: אנשים מרגישים בטוחים יותר להגיע לסניפים וגם להשתמש בשירותי האונליין שלנו. כל זה מסביר את העלייה בצריכה".

 

פתרונות יצירתיים

 בשופרסל כמו בשופרסל – כשרואים אתגר מול העיניים, יוזמים פתרונות יצירתיים. יפתח בלוך מספר לנו על היערכות מיוחדת לאספקת כמויות ענק של מוצרים. למשל, עבודה עם ספקי מרלו"ג באספקה ישירה לסניפים ולא דרך המרלו"ג, דבר שלא נעשה בשגרה. כך נמנעה בעיית "צוואר הבקבוק" במרלו"גים והאספקה זרמה היטב למרות היקפה הגדול. במקביל הפעילה שרשרת האספקה מרלו"גים חיצוניים לאספקה לסניפים, דרך ספקי לוגיסטיקה שעובדים עם שופרסל דרך קבע. "פרויקט נפרד שלקחנו בו חלק נקרא משמרות זהב. לקראת הסגרים של חודש אפריל, משרד הרווחה יצא בפרויקט של חבילות מזון ארוז למשפחות נזקקות, ופנה אלינו לאריזה ולאספקה של המשלוחים האלה. לקחנו מחסן מיוחד והקמנו בו קו אריזה, כאשר עובדי הקו הם כ-200 חיילים שקיבלנו ממשרד הביטחון ועבדו בשתי משמרות, 24 שעות ברצף. כך סיפקנו בשני מחזורים כ-60 אלף חבילות מזון שהופצו על ידינו לרשויות המקומיות באזור הצפון ומהן למשפחות הנזקקות. מי שריכזו את הפעילות הזאת היה אבי עיני, מנהל הלוגיסטיקה, ושרון גלציאנו שהחל לעבוד בשופרסל רק חודש קודם לכן כמנהל אתר הכנת המשלוחים של האונליין בקדימה, ונקרא למערכה לרכז את הפעילות החשובה של משמרות הזהב. בכלל, היינו עדים למחויבות עצומה של כל האנשים ולהתגייסות גדולה למרות החששות האישיים. זה היה גורם מכריע בהצלחה של שופרסל

להתמודד עם האתגר הלאומי של אספקת מזון גם בתקופת משבר כזאת. לאורך התקופה כולה ביצענו תהליך מסודר של הפקת לקחים ואנחנו מיישמים אותם גם עכשיו בתקופת הגל השני, וגם במבט קדימה לחורף שצפוי להיות מאתגר לא פחות".

 

היעד: 99% זמינות

גם בשגרת הקורונה, בשרשרת האספקה מביטים קדימה, ורחוק. אחד המהלכים שישפיעו על השרשרת בשנים הקרובות הוא פתיחת שני מרכזי שילוח ההזמנות החדשים, שיחלו לפעול בקדימה ובמודיעין במהלך 2021 ויצטרפו למרלו"גים הקיימים של שופרסל בשוהם, ראשון לציון ומודיעין. "מדובר בשיפור דרמטי ברמת השירות באונליין", אומר יפתח בלוך, "אנחנו מדברים על הגעה לזמינות של 99%, זמינות חסרת תקדים בקמעונאות – על אחת כמה וכמה, כשמדברים על הגדלת המגוון לכ-20 אלף פריטים שלנו ושל Be. אנו נערכים לכך באמצעות גיוס אנשים וביצוע ניודים פנימיים. הצלחת השרשרת תלויה קודם כול בהון האנושי שלה, ואנחנו בורכנו באנשים מצוינים – ותיקים וצעירים, מקצועיים מאוד, בעלי מחויבות גבוהה ונכונות לעבוד קשה. כולם שותפים להצלחות ולשיפור המתמיד שלנו, ואנחנו דואגים כל הזמן לטפח את המצוינות ואת סביבת העבודה".

 

הגעת לכאן רק לפני כשנה. לסיכום, איך החוויה השופרסלית מבעד לעיניים שלך?

"ידעתי שאני מגיע לארגון גדול מאוד ומורכב מאוד, ועדיין הופתעתי – הארגון יותר דינמי ומהיר בקבלת החלטות ובקצב האירועים, ממה שציפיתי מהיכרותי עם ארגונים גדולים. הקצב והדינמיות הם חלק מהעוצמה של שופרסל. גאוות היחידה שפגשתי בסניפים, בשטח ובמטה – היא מאוד גבוהה. אני מתרשם שאנשים גאים לעבוד בשופרסל, ובארגון כל כך גדול ומבוזר, שעובר כל הזמן שינויים, זה לא מובן מאליו – זו חוזקה".

 

 

"הכול זה אנשים"

 מה המוטו שלך בניהול ובחיים בכלל? – אנו שואלים את יפתח בלוך לסיכום הריאיון, והוא עונה מייד: "זה ברור: הכול מתחיל ונגמר באנשים. עבודת צוות, שיתופי פעולה, קשב לעובדים, גאוות יחידה. כשכל זה קיים, השמיים הם הגבול".

 

שרשרת אספקה במספרים

1,000 עובדים | 85,000 מ"ר שטח בנוי | 5 מרלו"גים | 12,000 מק"טים מנוהלים במרלו"גים | 7,000,000 קרטונים בחודש | 48,000 קיבולת משטחים | 3,000 מכולות ייבוא בשנה | 65% באספקה מרכזית לסניפים | 110 משאיות בבעלות שופרסל | 60 נגררים |



כתבות אחרונות

מעוררי השראה

כבוד לגולדה

25.03.21

מעוררי השראה

אנשי הכבוד של שופרסל

25.03.21

מעוררי השראה

אנשים של כבוד

03.02.21

מעוררי השראה

נשים מעוררות השראה

17.09.20

מעוררי השראה

נשים מעוררות השראה

17.09.20