המגוון אנושי

יש חסד, אין ספק

25.03.21

מאות עובדים בעלי צרכים מיוחדים הם חלק בלתי נפרד מהמשפחה החמה והמחבקת של שופרסל. שמעוני וזיו, המועסקים בסניף "יש חסד" טבריה, הם שניים מהם. הסיפור המרגש שלהם משקף את המשמעות העמוקה של העסקת בעלי מוגבלויות – וכמה שקבלה של האחר ושילוב אמיתי עושים נפלאות לעובדים המיוחדים האלה, לצוות וללקוחות

 

הגענו לסניף "יש חסד" טבריה כדי לפגוש את שמעון כדר. כשנכנסנו לחדר הצוות הוא היה עמוס עד אפס מקום בעובדים ומנהלים, שהצטופפו כדי לחלוק עימו את חוויית הריאיון לעיתון. הצוות של "יש חסד" מקבוצת שופרסל עוטף את שמעוני באהבה ללא תנאי וגורם לו להרגיש כמו במשפחה.

שמעוני מחכה לנו בהתרגשות גדולה. הוא מעודכן שבאים לבקר אותו, ולכבודנו לובש חולצה לבנה עם עניבה וג'קט. הפגישה איתו, בחור בן 22 עם תסמונת דאון שנותן את כל-כולו בעבודה, מרגשת. מפעים לא פחות לגלות סניף שלם עם לב ענק – חבורת אנשים נפלאה שהתברכה באהבת בריות וברצון להיטיב.

 

שמעוני, בן שני למשפחה בת עשרה ילדים, נולד וגדל בטבריה. לאחר שסיים את לימודיו במסגרת החינוך המיוחד חיפשה משפחתו מסגרת תומכת, מכילה ובטוחה עבורו.

"לשמחתנו, 'יש חסד' היא החוויה הראשונה והטובה שלו כמקום עבודה", אומרת אימו אתי.

שמעוני הוא צעיר מקסים ואהוב על כולם. הוא אוהב מאוד מוסיקה ושירים חסידיים, חולם לנגן בתופים ולשיר בלהקה כמו "שלווה". בשכונה שלו הוא ממש סלב, בבית הכנסת עושים לו כבוד, ומבעלי העסקים בשכונה הוא זוכה ליחס חם. הוא מוקף באהבה ונהנה מכך, וכששואלים אותו מה החלום שלו, הוא עונה מייד: "להתחתן".

 

 

מביא לסניף אנרגיה טובה

צוות הסניף "אם שמעוני לא מגיע יום אחד, הוא חסר לנו"

 

כבר יותר משנה שהצעיר המיוחד הזה עובד בסניף הטברייני של "יש חסד", וכולם מסכימים שזהו סיפור הצלחה. הוא הגיע למחלקת חלב כעוזר לאילנית עברו, מנהלת המחלקה, ובהמשך השתלב גם בעזרה לריקי בן דוד, מנהלת מחלקת מאפית. שמעוני מגיע לסניף מדי בוקר בשבע וחצי ועובד עד אחת בצהריים. הוא מעיד שהסניף הוא המשפחה השנייה שלו, אבל נראה שיותר מכך הוא ממלא אותם בנוכחותו: "אם שמעוני לא מגיע יום אחד, הוא חסר לנו", אומר מיכאל איבגי, סגן מנהל הסניף.

"הלקוחות אוהבים אותו ומפרגנים לנו כל הזמן על היחס החם שאנחנו נותנים לו", אומרת אילנית, "מבחינתנו אנחנו לא עושים משהו מיוחד. הוא מביא איתו אנרגיה כזו טובה, שאי אפשר כבר לראות את הסניף בלעדיו".

 

 

שמעוני מספר שהוא כבר יודע לעבוד לבד. "אילנית מסבירה לי, ואז אני יודע מה לעשות". היום, גם כשאילנית לא נמצאת, הוא יודע איפה נמצא כל דבר, ושומר בקנאות על הסדר. כשהוא מסיים לסדר את החלב, הוא עובר למחלקת מאפית. יותר מכול הוא אוהב להוציא את המשטחים, ולא מרשה לאף אחד אחר לעשות זאת במקומו. "חרוץ אני", הוא מעיד על עצמו בגאווה, ואילנית מוסיפה: "חרוץ מאוד!".

 

 

הלקוחות מחזירים אהבה

 

קשר מיוחד נרקם בין שמעוני לבין אילנית. "הוא אוהב לעבוד ולפעמים צריך להזכיר לו ללכת הביתה", היא אומרת. ריקי מספרת שהלקוחות כבר מחכים להכרזות שלו בימי שישי: 'פרנות לכבוד שבת קודש!'. הוא תמיד מברך אותם, והם מחזירים לו אהבה.

אם לא היית ב'יש חסד' ובשופרסל, מה היית עושה? אנחנו שואלים את שמעוני. "אין משהו אחר, אני רוצה להישאר פה הרבה שנים יחד עם כולם", הוא משיב מייד. "אני אוהב שכולם ביחד ורוצה להישאר עם כולם ביחד. כיף לי שבאתי לפה ואני מאוד שמח".

 

לשיחה מצטרף גם זיו רחמני, עובד נוסף עם צרכים מיוחדים המועסק מעל לשלוש שנים במחלקת המאפית. גם הוא עטוף בהמון אהבה ומספר על האושר שלו להגיע כל יום לסניף שהוא בית עבורו. "אני אוהב את היחס, העזרה והתמיכה. זה הדבר הכי טוב בעולם. כשהייתי חולה, הגיעו לבקר אותי מהסניף", הוא מספר בהתרגשות.

 

 

 

שמעוני וזיו

"אשרינו שזכינו בשופרסל"

 

שמעוני וזיו יושבים זה לצד זה, שמעוני מחבק את זיו ושניהם יודעים שהם נמצאים במקום הכי בטוח ונכון עבורם, בין 45 העובדים של סניף "יש חסד". כשהחבר'ה מדברים על שמעוני ועל זיו, העיניים שלהם זורחות. "אנחנו שרופים עליהם", אומרת עינב מזרחי, הקופאית הראשית. מזל חג'ג', הסדרנית, ולימור וונונו, אחראית מתחם קופות, מהנהנות בהסכמה.

 

מיכאל הסגן מפרגן לצוות על יחס של כבוד ורגישות לעובדים עם צרכים מיוחדים. "אי אפשר לעשות זאת בלי לב חם ונשמה ענקית", הוא אומר, "זיו ושמעוני רוצים מאוד להצליח, הם צריכים קצת עזרה בהתחלה ולאחר מכן עובדים לבד ועוזרים מאוד לסניף".

 

אתי, אימא של שמעוני, לא חוסכת שבחים מהצוות. "אני בקשר הדוק עם הסניף ובעיקר עם אילנית, מנהלת המחלקה של שמעוני. הוא אוהב אותה אהבת אמת. הוא קם כל בוקר עם חיוך והולך בשמחה לעבודה. העבודה היא מרכז החיים שלו, מספקת לו מסגרת וסדר יום. אשרינו שזכינו ב'יש חסד' ובשופרסל. זה סניף שיש בו כל כך הרבה אהבת חינם. מחבקים אותו, מלמדים אותו כישורי חיים, הוא פוגש חלק מהעובדים גם אחרי שעות העבודה והם מארחים אותו באהבה ובלב פתוח. אין לי מילים לתאר מה זה עבורנו. 'יש חסד' ושופרסל בכלל הם גלגל ההצלה של שמעוני".

 

אנו יוצאים מהסניף בהתרגשות ובעיקר עם גאווה גדולה, על שאלו הם האנשים שלנו בשופרסל, אנשים שבזכותם באמת יש חסד.

 

 

 

 

הגשים לשמעוני את החלום

לפעמים, האימרה "כל עכבה לטובה" היא כל כך נכונה. תשמעו סיפור: בגלל משבר הקורונה, החלטנו להמתין עם פרסום הכתבה על "יש חסד" למהדורת ראש השנה. בינתיים, הגיעה אלינו פנייה מעמותת "סיכוי שווה" לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה – שנשתף אותם בסיפורים על עובדים בעלי מוגבלות בשופרסל. שלחנו להם את הכתבה, הם פרסמו אותה בעמוד הפייסבוק שלהם, ועד מהרה קרה נס. מסתבר שהכתבה נגעה לליבו של איש עסקים ישראלי שחי בחו"ל, בחור בשם ברק, שהחליט להגשים לשמעוני חלום ולרכוש עבורו מערכת תופים מקצועית. את החיוך של שמעוני, כשקיבל את מערכת התופים, אי אפשר היה להסיר למשך ימים רבים. אין מילים להודות על הנתינה הזאת, וזו הזדמנות נהדרת לומר שוב תודה לכל המרבים טוב בעולם.

 

 

 

 

 



כתבות אחרונות

המגוון אנושי

המהפך של דינה

03.12.20

המגוון אנושי

שווים כמו כולם

15.09.20

המגוון אנושי

מכשירים מנהלים מוכשרים

11.09.20

המגוון אנושי

רשת של שגרירים

04.06.20