חידושים והמצאות

חברים חדשים בעבודה: הכירו את הרובוטים של שופרסל!

25.03.21

רובוט הניקיון שהפך לכוכב רשת

 

אם ביקרתם לאחרונה בסניף סגולה או בסניף איילון, בטח פגשתם את רובוט הניקיון המשוכלל של שופרסל שמסתובב עצמאית בסניף, שוטף ומנקה ביסודיות את הרצפות, וגם מהווה אטרקציה ללקוחות.

 

"הכנסנו את הרובוטים לעבודה בשני סניפים כחלק מחדשנות תפעולית, במטרה שבהמשך הם יוכנסו לכל 30 הסניפים הגדולים של שופרסל", אומר מאור פפר, מנהל שירותים לוגיסטיים במטה תפעול ושרשרת אספקה. "זה כמו האיירובוט בבית, רק גדול יותר ומותאם למרחבי העבודה שלנו. הרובוט מייעל את העבודה ומפנה את עובדי הניקיון שלנו למשימות אחרות. כך אנו יכולים לוותר על מכונת שטיפה אחת מתוך שתיים בכל סניף, לחסוך כסף וליהנות מניקיון יסודי".

 

בעוד שרובוט הניקיון בסגולה הוא רובוט עבודה תעשייתי המותאם לסניף ענק, הרובוט באיילון מפתיע במראה אנושי כמעט כמו "חבר מכוכב אחר", עם עיניים, תזוזות ראש ואפילו דיבור: אם תפריעו לו לעבוד הוא יאמר לכם סליחה ויבקש בנימוס שתזוזו. "שמנו לב שמי שהכי מפריע לרובוטים במעברים הם מלקטי האונליין, שמנסים לעבוד מהר, אבל אני בטוח שהם ילמדו להסתדר אחד עם השני", מאור מספר בחיוך.

 

הניראות של הרובוט חשובה, אבל היא ממש לא העיקר. "זה לא גימיק אלא כלי עבודה", מדגיש מאור, "השאיפה שלנו היא להפעיל אותו בלילה, כדי שעל הבוקר ניכנס כולנו לסניף מצוחצח, מבלי שיגיע עובד ניקיון כבר בשש בבוקר. ככה נוכל לסגור את הסניף בסוף היום, להפעיל רובוט למשך הלילה והלקוח הראשון שמגיע על הבוקר כבר ייכנס לסניף בוהק מניקיון".

 

ואיך מגיבים על כך הלקוחות? "זה לגמרי עושה וואו. לפי התגובות ברשתות, הלקוחות ממש מתלהבים. בעיקר בסניף איילון אנשים מצלמים את הרובוט ומצטלמים איתו, ובפייסבוק וטיקטוק עולים כל הזמן סרטונים ותגובות מחמיאות!".

 

 

רובוט הניקיון

 

 

הרובוט יגאל עוזר למנהל הסניף

 

אם חשבתם לרגע שזהו הרובוט היחיד בשופרסל, אז כדאי לדעת: מערכות רובוטיקה מתקדמות עובדות ברשת במקומות נוספים, ובהצלחה גדולה. הכירו את יגאל – רובוט לניהול מלאי שמנווט עצמאית בחנות ומבצע מיפוי פיזי של הסניף.

 

יגאל הוא רובוט אוטונומי של חברת "טראקס", בעל יכולת צילום ועיבוד תמונה, שמיועד לאסוף כמויות גדולות של נתונים בזמן אמת מהמדף הפיזי בחנות. הוא מצלם וסורק מדפים וקטגוריות כמה פעמים ביום, על בסיס לוח זמנים קבוע מראש, ומשדר מידע המתריע על חוסרים במדף. מנהל הסניף או כל מנהל מוגדר אחר, מקבל את הנתונים ודוחות מסוגים שונים אונליין דרך אפליקציה ייעודית, למשל: דוח זיהוי מדפים ריקים, דוח זיהוי מוצרים ברמת SKU ומבצעים (שילוט), דוח מוצרים חסרים מתוך רשימת מלאי מצופה ודוח חלוקת שטח מדף על פי יצרן.

 

הרובוט יגאל החל לעבוד בשופרסל לראשונה בסניף עזריאלי, וכעת הוא עומד להיכנס במהדורה חדשה ומשוכללת יותר לסניף יכין פתח תקווה. הציפיות ממנו גבוהות, על סמך מה שמבטיח היצרן: הרובוט מסוגל למקם את עצמו באופן מדויק ואמין ולצלם תמונות איכותיות בתנאי תאורה של חנות רגילה, הוא מסוגל לנוע במעברים צרים ועל משטחים שונים כולל רצפות חלקות, והוא אמור להיות מסוגל להשלים סריקה מלאה בחנות תוך שש שעות בהנחה שקיימים 30,000 מוצרים בממוצע.

 

ואיך תהיה האינטראקציה שלו עם הסביבה האנושית בסניף? גם כאן אפשר להיות רגועים: הרובוט יגאל בטוח בסביבת אנשים וגם לילדים קטנים, הוא בעל יכולות ניווט מתקדמות בסביבה הומה, קשה מאוד להפיל אותו או להרימו והוא מעוצב באופן שמונע נפילה או איבוד שיווי משקל גם במקרה שאדם או חפץ כלשהו יתנגש בו.

בשורה התחתונה: קיבלנו לעבודה בשופרסל "עובד" חדש, שהוא אחד המוצרים המתקדמים ביותר בעולם הריטייל. ברוך הבא, יגאל!

 

 

רובוט הליקוט של מרלו"ג שוהם

 

רובוטים בעלי מראה אנושי גורמים לנו לפנטז על עולם עתידני כמו בסרטי מדע בדיוני, אבל האמת היא שרוב הרובוטיקה המשוכללת לא מבוססת על רובוטים דמויי אדם, עם ראש מסתובב ועיניים עירניות. מערכות אוטומציה רובוטיות פועלות כיום בארגונים תעשייתיים ולוגיסטיים גדולים, מחליפות הרבה ידיים עובדות ומשדרגות את התפוקה ואת היעילות.

אחת הדוגמאות לכך היא רובוט GANTRY, מערכת יחידה מסוגה בארץ המותקנת במרלו"ג שוהם ומבצעת פעולות ליקוט מורכבות בדיוק רב ותוך הפחתת התלות בגורם האנושי. "זו מערכת רובוטית שלמה המחוברת למערכת אחסון אוטומטית", מסביר אבי עיני, מנהל הלוגיסטיקה באגף תפעול ושרשרת אספקה. "כל שלבי העבודה – אחסון, ליקוט הזמנות, סידור ארגזים, הנחה על משטחים, עיטוף והדבקת מדבקה עם פרטי הסניף/לקוח שאליו מיועדת התוצרת.– הכול נעשה אוטומטית כאשר זרועות הרובוט 'זוכרות' איפה הניחו כל תוצרת ויודעות ללקט מהמקומות הנכונים ולבצע את כל הפעולות, עד שההזמנה יוצאת למשאיות ולסניפים.

"באתר כמו שלנו, עם מוצרים מבוקרי טמפרטורה ותנועה גדולה מאוד של מוצרים, היכולת לייצר עבודה אוטומטית מהירה היא קריטית". רובוט גאנטרי עובד בזוגות של זרועות, המבצעות יחד את הליקוט. "זו רובוטיקה תעשייתית חכמה  – כשצריך לסגור הזמנה, הרובוט יודע לחלק את העומס ולהעביר עבודה מזרוע אחת לשנייה", מציין אבי עיני.

 

 

רובוט גאנטרי במרלו"ג שוהם "מערכת רובוטית שלמה המחוברת למערכת אחסון אוטומטית"

 

 

אז האם הרובוטים יחליפו אותנו, בני האדם? "באופן חלקי בלבד" עונה אבי. "אלו הן עדיין מכונות, והן לא עצמאיות לגמרי. תארו לכם מסועים שמניעים את הארגז לנקודות מסוימות במחסן, שבהן עומדים מלקטים. העובד נמצא במקום אחד, וההזמנה של הלקוח 'יודעת' לנסוע בין האזורים הנדרשים – פירות וירקות, קפואים, מוצרי ניקיון וכדומה. כל עובד מניח את המוצרים שלו, ולקראת היציאה כל הארגזים מתחברים להזמנה אחת".

"בתקופה הנוכחית, שבה עולה בקצב אדיר כמות המשלוחים בעולם, אי אפשר לשרוד אחרת. תחשבו על מחסני הענק של אמזון: בני אדם לא יכולים לעמוד בקצב של רובוט, שלא מתעייף וגם לא נכנס לבידוד. הרעיון הוא לשלב בין יכולות אנושיות ורובוטיות כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר".

 

 

איך יקראו לרובוט הנקיון החדש של שופרסל?

מעולים בשמות יצירתיים? שלחו לנו רעיונות לשם לרובוט הנקיון של שופרסל וזכו בצ'ופר!

רעיונות אפשר לשלוח באפליקציית העובדים או למייל – Employee@shufersal.co.il

 

 



כתבות אחרונות