בארבע עיניים

בריאות בימי קורונה

08.04.20

בריאות בימי קורונה

"משרד הבריאות" של שופרסל בעת הזאת הוא חמ"ל שמוביל ד"ר רוני סורקיס, הווטרינר הראשי של החברה. צוות האיכות שבניהולו אחראי על קבלת ההנחיות ממשרד הבריאות והתאמתן לרשת, ניתוח מידע לגבי עובדים בסיכון ושיתוף פעולה עם התפעול והביטחון כדי שעובדי הרשת יקבלו את ההנחיות ויישמו אותן.

 

"גם אם זה קשה זה בנפשנו", הוא אומר, "את המערכה הזאת ננצח רק ביחד"

 

16,000 איש שעובדים סביב השעון כדי לענות על ביקושים ללא תקדים. עומס עבודה שזינק בבת אחת במאות אחוזים. מיליוני ישראלים שמחכים בבית למשלוחי האונליין, ואחרים שדווקא עטים על הסניפים וממלאים עגלות. וכל זאת, כאשר מאות עובדים נכנסים לבידוד ורבים אחרים נותנים את הנשמה כדי לענות על המחסור בכוח אדם.

 

בימים טרופים אלה של משבר הקורונה, הפכה שופרסל מרשת קמעונאית מובילה ל"צינור החמצן" של הציבור הישראלי בכל הקשור למזון ומוצרי צריכה. מאז פרוץ בהלת הקורונה הרשת פועלת כמו במלחמה, כאשר השינויים מתרחשים תוך כדי תנועה ותחת ערפל של אי ודאות. בצד ההתארגנות התפעולית והלוגיסטית, נדרשת כל העת היערכות ברמה הבריאותית כדי לתת מענה לאתגרים העצומים שמסתיימים בשורה תחתונה אחת: איך לא להדביק ולא להידבק.

 

 

מי שעומד בראש פירמידת הבריאות בשופרסל הוא ד"ר רוני סורקיס, הווטרינר הראשי של הרשת ומי שמוביל את יחידת האיכות בחברה. הצוות של ד"ר סורקיס אחראי על כל ההיבטים הקשורים להגנה והתמגנות בימים האלה, כדי לצמצם ככל האפשר סיכוני הדבקה והידבקות בווירוס.

 

"תפקידנו בתקופה הזאת הוא להוציא הנחיות לסניפים ולשטח בהתאם להנחיות משרד הבריאות", הוא אומר, "המשימה הראשונה היא להתאים את ההנחיות לפרקטיקה היוםיומית בשופרסל כך שהן יהיו מובנות וניתנות ליישום. המשימה השנייה היא להפיץ את ההנחיות בצורה מרוכזת לכל הסניפים והגורמים בשטח, ולכך אחראי אגף התפעול.

 

המשימה השלישית היא לאכוף את ההנחיות בשטח, ועל כך ממונה מחלקת הביטחון של הרשת. כולנו עובדים יחד בתיאום מלא. אי אפשר אחרת מול אתגר מורכב כזה, כאשר הכל דינאמי ומשתנה מרגע לרגע".

 

מה היית מגדיר כאתגר הגדול ביותר שלכם?

 

"לעמוד בקצב האירועים. הם משתנים בקצב מהיר מאוד. זה מחייב אותנו לבצע כמעט באפס זמן התאמות לדרישות ולהנחיות, לחזות את הסיטואציות הבאות ולנהל מענה שנגזר מהנחיות משרד הבריאות אבל מותאם לשופרסל.

 

אנחנו רשת מאוד מגוונת מהרבה בחינות. השוני בין הסניפים, האזורים והאוכלוסיות הוא פונקציה מורכבת. למשל, אחוזי ההדבקה והתחלואה השונים במקומות השונים".

 

מה המסר העיקרי שאתם משדרים לעובדים בימים אלו?

 

"חד וחלק לציית להנחיות, כי זה בנפשנו. משימת העל שלנו היא להצליח להטמיע כללי התנהגות בקרב העובדים, שיגנו עליהם ככל שניתן. שמירת מרחק, כפפות ומסכות, היגיינה אישית, רחיצת ידיים, להשתעל למרפק וכדומה. הדברים הכביכול קטנים הללו, הם אלו שינצחו בסוף.

 

הקפדה על ריחוק פיזי היא קריטית. לא להתגודד, להקפיד על שני מטרים בכל מקום שזה ניתן. אני מאוד מקווה שהעובדים כולם ממלאים אחר ההנחיות. תמיד יש קשיים אובייקטיביים בשטח וצריך להתגבר עליהם. ההקפדה על ההנחיות היא בנפשנו ולמען בריאות עובדינו משפחותיהם ,בריאות לקוחותינו ולמען הרציפות התפקודית של הרשת אשר מהווה בימים אלה נדבך מרכזי בקיום שגרת חיים במדינה כיום.

 

מה בנוגע לבידוד? איך מתקבלות ההחלטות?

 

"כאשר מתפרסם דיווח על חולה קורונה שנכנס לסניף האתגר הגדול הוא לאמת כמה שיותר מהר אם הפרסום מדויק ברמת תאריך ושעה, ומיד לאחר מכן לגלות מי באמת היה בקשר עם הלקוח, האם החולה היה בסביבת העובד, ובהתאם לכך להוציא עובדים לבידוד ביתי למען בריאותם, בריאות משפחתה ובריאות החברים לעבודה והלקוחות.

 

אין פה הנחות. מתפקידנו לסייע למדינה לבלום את התפשטות המגפה ולשטח את העקומה. מעל לאלף עובדים כבר נכנסו לבידוד וחלקם יצאו ממנו ושבו לעבודה. גם אם זה קשה, מדובר כאן באחריות אישית וחברתית שכל עובד צריך לקחת, בשבילו אישית ובשביל רצף העבודה. ההחלטות האלו נועדו לבריאות העובדים שלנו והלקוחות שלנו אין ברירה".

 

מה לגבי הליקוט והאונליין? איך מוודאים הגנה?

 

"הליקוט נעשה כמובן עם כפפות והעובדים חובשים מסכות. בהנחה שהלקוח שלנו גם שוטף היטב את הירקות והפירות בבית, אין כל בעיה. עם מצרכים סגורים כמעט ואין סיכון, אלו אינם 'משטחי הדבקה' כמו טלפונים.

 

אמצעי ההגנה שמשרד הבריאות קבע אמורים לייתר כל בעיה. כאשר העובדים שומרים על הכללים והאזרחים שומרים על הכללים, ניתן לבלום הדבקה אבל אנחנו לא יודעים להגן על מי שלא שומר על ההנחיות".

 

מה בעצם הקשר בין וטרינריה לניהול המגפה בשופרסל?

 

"הצוות שלי עוסק בקביעות בנושאי הבריאות. לכולנו ידע רב באפידמיולוגיה ובבריאות הציבור. כידוע, הבנה במגפות בבעלי חיים וכל נושא 'רפואת העדר' הם מושגי יסוד במלחמה בקורונה.

 

אנו מהווים סמכות מקצועית בנושא וכתובת בחברה לפניות ושאלות, גם מהסניפים וממנהלים וגם מגורמי רגולציה כמו משרד הבריאות. אנחנו מקבלים נתונים ממקורות רבים, מנתחים את המידע ומצליבים אותו, מתפקדים ממש כמו יחידה בלשית ומבצעים מחקר יוםיומי כדי לגלות מי בסיכון ומי נחשף".

 

מי האנשים שעובדים איתך?

 

"לשמחתי יש ביחידה שלי צוות מעולה שכולל את, ד"ר יפעת זליקוביץ, מנהלת האיכות של המותג הפרטי, ושני הווטרינרים המרחביים שלנו בשופרסל ד"ר רם און וד"ר מירון פלקוביץ.

 

אנו עובדים בשת"פ צמוד עם יוסי הראל מהתפעל שאמון על הפצת ההנחיות לשטח. קרדיט גדול מגיע למחלקת הביטחון בהובלת אמיר רוזנטל, שמסייעת לנו בפתרונות מהירים כולל איתור העובדים שצריכים להיכנס לבידוד".

 

מה עוד חשוב לומר לעובדים שלנו בתקופה זו?

 

"קודם כול, שידעו שהם בידיים טובות. אנחנו 'על זה', כל הזמן, ללא מנוחה דואגים לפני הכול לכם ולבריאותכם. אנו בודקים בשבע עיניים כל מידע וכל הנחיה, לא מפחיתים לעולם מהנחיות הרגולטור אלא רק מוסיפים עליהן את ההתאמות הייחודיות לשופרסל. סומכים על המנהלים הנהדרים שלנו בסניפים שיידעו את העובדים בכל מה שצריך וידאגו ליישום. ולכולם אני מבקש לומר רק דבר אחד:

תקפידו ואל תזלזלו. אם זה בעבודה תוך שמירה על כל הכללים, ואם בבית או במרחב הציבורי. לשמור מרחק פיזי, להתמגן, לחטא, לשמור על היגיינה אישית. בבקשה קחו את זה במלוא הרצינות. את המערכה הזאת מנצחים רק ביחד".



כתבות אחרונות

בארבע עיניים

Be זה ביוטי

25.03.21

בארבע עיניים

סמנכ"ל בגובה העיניים

11.09.20

בארבע עיניים

"שופרסל היום זאת החזית"

06.04.20