בארבע עיניים

סמנכ"ל בגובה העיניים

11.09.20

תלוש המשכורת הראשון שלו אחרי הצבא היה משופרסל. לפני כחמש שנים הוא סגר מעגל, ואחרי קריירה ארוכה של תפקידי ניהול בחברות מובילות במשק הוא חזר לשופרסל כסמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה. פגשנו את דוד לרון לפגישה בארבע עיניים ושמענו ממנו על עובדים ומנהלים, על שיתופי פעולה במטה אגף התפעול ובשופרסל בכלל, על החשיבות שבחיבור עם השטח, על ההתגייסות בימי הקורונה, על סוד ההצלחה של שופרסל – וגם קצת על האיש שמאחורי התפקיד.

חמש שנים הוא איתנו בשופרסל, כסמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה, אבל מה אנחנו יודעים עליו באמת? יצאנו לפגוש את דוד לרון, אחת הדמויות המשפיעות בחברה, וקיבלנו תשובות גלויות לב לכל השאלות: על עצמו ועל הקריירה שלו, על ניהול ועל פנאי, על מה שמזרים לו את האדרנלין בדם ומה שמרגש אותו בעבודה – וכמובן, על שופרסל בימי קורונה ועם הפנים לעתיד. אתם מוזמנים להצטרף.

 

איפה גדלת, ואיפה אתה מתגורר?

גדלתי במושב השיתופי רגבה שליד נהריה, ואני מתגורר בו גם היום. מקום מיוחד עם אווירה של בין מושב לקיבוץ. בשנות הילדות עבדנו כמעט בכל ענפי החקלאות – רפת, לול, מטעים, שדה. מגיל צעיר, בכל החופשות עסקנו בעבודה חקלאית. בזמנו, בכל יום רביעי היה לנו יום עבודה במקום לימודים. יש לי רישיון לטרקטור, וגם לילדים שלי – זה חלק מאוד משמעותי מההוויה של המקום. אשתי יעל מנהלת קורסים בלהקת המחול הקיבוצית של קיבוץ געתון. יש לנו שלושה ילדים בוגרים, הצעירה בצבא והגדולים גרים בתל אביב.

 

מה סדר היום שלך, ואיך אתה מבלה בשעות הפנאי?

אני קם כל בוקר בחמש, ובחמש וחצי אני כבר על הכביש. חוזר הביתה בערב מאוחר יחסית והולך לישון מאוחר. התחביבים העיקריים שלי הם ריצה, ספרים, צפייה בספורט ועבודה בגינה. השבוע עמוס מאוד, ביום שישי אני מסיים לעבוד בצהריים ואז מתחיל סוף השבוע שלי, שבו אני מקפיד גם לרוץ וגם להקדיש זמן לעיסוקי פנאי, למשפחה ולחברים.

 

מה עשית לפני שהגעת לשופרסל?
הגעתי לשופרסל אחרי קריירה די מגוונת. רבים בשופרסל יודעים כבר, שהתפקיד הרציני הראשון שלי אחרי צבא היה מנהל מחלקת מאפית בסניף אגרון בירושלים. כן, תלוש המשכורת הראשון שלי היה משופרסל, בסוף 1984. גרתי אז באיזו "זולה" בנחלאות בירושלים, חור נוראי, והיה לי כיף. לגור בירושלים היה חלום שלי, לא רק לצאת מהבועה הקיבוצית אלא לחיות בעיר כל כך מיוחדת. עשיתי תואר ראשון בכלכלה ועבדתי 15 שנה בקבוצת שטראוס בתפקידים שונים של מכירות, שיווק ולוגיסטיקה, ולבסוף כמנכ"ל חברת הסלטים של שטראוס. לפני שופרסל עשיתי עוד תפקידים רבים: הייתי מנכ"ל של חברת ההסעדה נורקייט, עשיתי קדנציה בסלקום כמשנה למנכ"ל וראש חטיבת הלקוחות וניהלתי שם את המכירות, השיווק ושרשרת האספקה, ולאחר מכן כמנכ"ל חטיבת המזון בקבוצת תנובה ויו"ר החברות הבנות של תנובה – כלומר, כל החברות מחוץ לחטיבת החלב. בתפקיד האחרון לפני שופרסל הייתי מנכ"ל קמעונאות בדלק ישראל וניהלתי את כל הפעילות של תחנות הדלק וחנויות מנטה.

 

מה היה החלום שלך כנער? מה רצית להיות?

מגיל צעיר היו לי מחשבות על אידיאלים וערכים ועל פוליטיקה. היות שהזמן לימד אותי שהכישורים שלי לא תואמים לעולם הפוליטי, מצאתי את עולם העסקים כתחום שהוא גם מעניין ומאתגר, וגם מאפשר לעשות דברים במסגרת הכישורים והערכים שלי. בהשוואה לפעילות ציבורית, ההשפעה היא על מעגל קטן יותר – אבל לא פחות משמעותית ואולי יותר. יחד עם זאת, אני עוסק במקביל כל השנים בפעילות התנדבותית, בעשור האחרון במסגרת צוות היגוי בסוכנות היהודית.

 

 

חמש שנים בשופרסל – שתף אותנו בחוויה האישית שלך?

קודם כול, שופרסל היא חברת מופת בעיניי, ותמיד הייתה. עולם המזון ומוצרי הצריכה תמיד משך אותי וסיקרן אותי. זהו תחום דינמי, רב-חושי, תמיד עם הרבה מאוד אנשים. עולם שמתחבר לכל הדברים שאני אוהב. התפקיד הנוכחי שלי הוא באמת סוג של סגירת מעגל – גם כי עבודתי הראשונה הייתה בשופרסל, וגם כי במשך שנים רבות הכרתי את החברה כספק "מהצד השני" ועבדתי מולה באופן אינטנסיבי בתפקידיי האחרים, ועניין אותי מאוד לעשות את המעבר הזה ולהיות בצד של שופרסל.

 

ועכשיו, חצי שנה בשגרת קורונה. סיכום ביניים?

אתגר אדיר, סיפוק אדיר וזכות אדירה לעבור את החוויה הזאת בשופרסל, עם רוח הצוות וההתגייסות יוצאת הדופן של עובדי הרשת. מהאתגר הגדול של הקורונה אני יוצא בתחושה של משימה לאומית, שעמדנו בה בצורה מעולה. זהו סיפוק גדול. מהתקופה הזאת אני לוקח קדימה חוויה חזקה של יחד ושל שותפות. זהו המנוע שמוביל את כולנו בשופרסל.

 

אז מהו בעצם סוד ההצלחה בשופרסל? בכלל, והשנה?
לפני הכול, זו עבודת צוות של המון אנשים ששילמו ומשלמים מחירים אישיים לטובת עבודה משותפת והשקעה מדהימה בעשייה מסביב לשעון. לצד הנתינה האישית, יש פה הצלחה מערכתית: שילוב של תכנון, חשיבה מראש והיערכות למצבים מאוד מורכבים יחד עם יכולת יישום יוצאת דופן. מה שעבד היטב בשגרה רק קיבל משנה תוקף בימי החירום, והזניק אותנו קדימה.

 

אם היית יושב לקפה עם מישהו מעובדי שופרסל, מה היית רוצה לומר לו, או לה?
הכי מתבקש, אבל גם הכי אמיתי – לפני הכול הייתי אומר תודה, עם סימן קריאה. זו באמת התחושה האישית שלי, הכרת תודה עמוקה לעובדות ולעובדים שלנו ותחושה שזו זכות גדולה שאלו הם האנשים ושזוהי ההתגייסות. דיברתי על מחירים אישיים עבור ההצלחה המשותפת, ואלו לא סתם מילים. אני מדבר על אנשים בסיכון שדרשו להמשיך ולהגיע לעבודה, על עובדים שלא חשבו פעמיים כשהשאירו משפחה בבית והגיעו גם כשזה לא היה טריוויאלי, על אנשים שנשארו בעבודה שעות רבות בתקופה מורכבת לכולם.

 

מכל ההתנהלות של העובדים, מה עושה אותך גאה במיוחד?

העובדה שאנשים מוכנים לעבוד למען הכלל ולא עסוקים באגו ובקרדיט אישי. זה הדבר הכי משמעותי שהם הביאו לידי ביטוי, בעיקר בחודשים האחרונים, וכל הכבוד להם על כך.

 

 

מהו האתגר המרכזי של מנהל בחברה בימים האלה, ביחס לניהול שבשגרה?

כל התקופה הזאת מתאפיינת באי ודאות, וכאן נכנסת לתמונה היכולת להתכונן לתרחישים עתידיים. להכין את החברה, את היחידה, לא משנה מה גודלה – בין אם כל האגף ובין אם מחלקה בתוך סניף – להמון תרחישים לא צפויים. במטה האגף ובהנהלת החברה כבר נערכנו לתרחישים כאלה, כך שאם וכאשר הם יקרו נהיה מוכנים עם הנחיות, כלים, משאבים ופתרונות שמחכים במגרה ופשוט יהיה צריך להוציא אותם לפועל. תכנון כזה מתבצע היום בהרבה מאוד יחידות בחברה, ונכון שיתבצע בעוד יחידות. להתכונן למצבים חריגים שניתן לחזות אותם – זאת הגדולה של מנהלים בזמן משבר.

 

ואיך כל זה בא לביטוי ביום-יום שלך?

קודם כול מבחינת תכנון וניהול הזמן. חלק גדול מאוד מהזמן שלי, ושל הנהלת אגף התפעול והנהלת החברה – מוקדש להיערכות הזאת לעתיד ולמצבים משתנים. אני עוסק רבות בהכנה למצבי חירום אפשריים במהלך השנה. אנחנו נערכים לחורף הקרוב וגם לאפשרות של גל שלישי ושל משבר מתמשך, בתקווה שנתבדה.

 

אילו תכונות ניהוליות נדרשות במיוחד בעתות משבר?

אם בזמנים רגילים, הנושא של סדר וארגון ויעילות תפעולית הוא החשוב ביותר – אז במשברים, מה שחשוב מאוד זו הגמישות. מאוד משמעותית היכולת להתמודד עם שינויים ולשנות התנהלות תוך כדי תנועה. להסתגל לשינויים ולהוביל שינוי זו תכונה קריטית בזמן משבר. בואו ניקח את ההצלחה של שופרסל בגל הראשון: בצד ההתגייסות המופלאה של העובדים, הבאנו בזמן קצר הרבה מאוד פתרונות מחוץ לקופסה, וידענו גם להוריד מהפרק מיד את מה שלא הצליח. זה סוד ההצלחה של שופרסל בזמן המשבר, ואלו הן המיומנויות שצריך להמשיך לשפר. יכולת ניהולית נוספת שחשובה מאוד בתקופה כזאת היא המיומנות לחבר ולהפעיל את האנשים במצבים של עומס ובמתח גבוה, ולתחזק את זה לאורך זמן. חשוב מאוד להשקיע באנשים ובצוות כדי שיוכלו להמשיך להחזיק עומס מתמשך, הם בהחלט ראויים לכלים הטובים ביותר שאפשר.

 

איזו שופרסל נפגוש בעוד שנה להערכתך? מה יהיה ביום שאחרי?

אני חושב שהמשבר הזה מאוד חיזק אותנו ועדיין מחזק, כצוות וכחברה עסקית. אני בטוח ששופרסל של אחרי הקורונה תהיה יותר מחוזקת, יותר מגובשת, מוכנה יותר לכל תרחיש.

התקופה הזאת חישלה אותנו בכמה היבטים. הפכנו להיות מעסיק מאוד אטרקטיבי, גם בעיני הסביבה. העוצמות שלנו – יציבות, אחריות, ביטחון תעסוקתי – באו לידי ביטוי באופן מאוד בולט. הראינו עוצמה רבה בזמן שהסביבה העסקית שלנו הפכה לפחות יציבה. לכן גם המיתוג שלנו, כקמעונאים וכארגון עסקי – השתנה באופן דרמטי. שופרסל התגלתה במלוא עוצמתה במשבר הזה, ואנחנו עוסקים לא מעט בשאלה איך למנף את זה.

נושא נוסף הוא תחום האונליין שהופך ליותר ויותר משמעותי, גם לשופרסל וגם ללקוחות. פה קפצנו חמש שנים קדימה, ואנחנו הולכים להשקיע בכך עוד הרבה מאוד משאבים כולל חיבור האונליין לכל תחומי הפעילות של שופרסל. ולבסוף, האופן שבו אנו מתמודדים עם שינויים בהרגלי הצריכה: השוק כולו עובר טלטלה ושינוי בנקודת המבט. יש לנו הרבה הזדמנויות לצמיחה, בכל ההיבטים ובכל תחומי הפעילות.

 

אתה כל יום בשטח? עד כמה זה חשוב?

אני מסייר בשטח כמעט כל יום. יש ימים שבמינון גבוה יותר, ויש ימים שמבקר בסניף או שניים על הדרך. לרוב אני קובע סיורים בסניפים סביב נושא שאני עוסק בו וחשוב לי ללמוד אותו. המטרה היא גם להעביר מסרים וגם לחוש את השטח, להבין מה מרגישים האנשים ולבחון את יישום תוכניות העבודה שלנו. למשל, בתקופה האחרונה אני עסוק בנושא האונליין ומתכנן את הסיורים שלי בהתאם. המסר של "לדבר עם העובדים בגובה העיניים", הוא מסר שעובר בדוגמה אישית. זה אחד הדברים שחשובים לי בסיורים. אני מאוד מקפיד שזאת תהיה הגישה בסיורים בשטח, ושזאת תהיה הדרך שבה המנהלים יתייחסו לעובדים שלהם.

 

אתה מקפיד להוציא בכל שבוע סרטון עדכון שבועי. מה הרעיון?

המטרה העיקרית היא להעביר מסר באופן בלתי אמצעי, לכל העובדים באגף התפעול – אנשים יקרים שאת רובם אני לא יכול לפגוש באופן יום-יומי. חשוב לי מאוד לפרגן, להוקיר, להכיר תודה, והאמת – אני נהנה לדבר אליהם בגובה העיניים. ובאמת יש תגובות מאוד טובות. האנשים מרגישים שאני יותר נגיש להם. כשאני מסתובב בשטח, אני מקבל יותר פידבקים מעובדים על סוגיות שמעסיקות אותם, דברים שהם חושבים שראוי להציף. אני מרגיש שנוצר שיח, וזו תוצאה מאוד מוצלחת של יוזמת הסרטונים. זו הזדמנות להזמין את כולם להגיב – אני קורא את התגובות באפליקציה, והן מהוות עבורי מקור למידע ולמשוב.

 

 

מה מרגש אותך בשופרסל?

הרבה דברים מרגשים אותי וגורמים לי להיות גאה, והם קשורים בעיקר להתנהלות של העובדים שלנו. אבל יש משהו עמוק יותר, שהוא ממש בנפשי. העובדה שבשופרסל עובדים אנשים מכל המגזרים, הדתות והאמונות, ומשתפים פעולה באופן יפה כל כך. מרגש אותי לראות מנהלים ומנהלות שמתקדמים מכל המגזרים, ואני מבטיח שנמשיך גם הלאה לתת הזדמנות לכל אחד ואחת, מכל מקום שהוא, להתפתח ולצמוח בקריירה שלו בשופרסל.

אני רוצה לומר כאן מילה טובה גם לוועד העובדים, ולגבי הקשר המצוין שיש לי ולהנהלה בכלל עם הוועד ועם אריאלה סיסו בפרט. אני בטוח שאחד ממוקדי ההצלחה של החברה הוא אופי הקשר עם העובדים ועם ועד העובדים. גם אם יש לעיתים מחלוקות, בבסיס אנחנו תמיד בשיתוף פעולה. אריאלה היא שותפה אמיתית. גם כשהיא דורשת, ודעתנית, היא רואה את טובת החברה לנגד עיניה ורואה כמונו את האינטרסים של העובדים ושל החברה בצורה משולבת. זה מאוד משמעותי ליכולת של שופרסל להוביל את השוק ולעשות מהלכים גדולים, שלא היו מצליחים בלי שיתוף פעולה וגב של העובדים ושל הוועד.

 

איך היית מגדיר את שופרסל במשפט אחד?

חברה שלא במקרה היא מובילת שוק, כי לאורך כל שנותיה היא מסתכלת קדימה. כשמובילים – קובעים את העתיד. זו חברה שכל הזמן רואה הזדמנויות ויודעת להיפתח אליהן ולתחומים חדשים. איציק המנכ"ל, וההנהלה כולה, מוכוונים לגמרי לעניין הזה. אני יכול להעיד שאנחנו עובדים לפי תוכנית סדורה וראייה ארוכת טווח. הדנ"א של שופרסל הוא להביט כל הזמן קדימה, ורחוק. זה הדבר הכי משמעותי שמאפשר לספינה הענקית זאת לשוט קדימה בבטחה במים סוערים.

 

מה אתה צופה לשנה החדשה, ומה מאחל שנצליח להשיג?

בעקבות ההתמודדות המוצלחת והמעצימה שלנו עם משבר הקורונה, נפתחו ועוד ייפתחו בפנינו הזדמנויות עסקיות, וחשוב שנדע למקסם זאת. סוגיה משמעותית מאוד היא

יחסי העבודה – שוק התעסוקה משתנה, יותר חבר'ה צעירים נקלטים בשופרסל לשמחתי  – אלפי עובדים באונליין וגם בסניפים הם מהדור הצעיר, ובהתאם לכך שיטות העבודה שלנו והתרבות הארגונית צריכות להיפתח יותר ולעבור התאמות נדרשות. אני מאחל לשופרסל שנדע להיות יותר בדיאלוג עם העובדים, עם פתיחות רבה לשינויים, תוך יישום שיטות ניהול שמשתנות ומתאימות את עצמן. חשוב להתכונן לעולם התעסוקה העתידי, לדעת לתת לעובדים שלנו אופק של קריירה, עניין ואתגר בתפקיד – ובמקביל לכך לדעת לשמור על העובדים הוותיקים שלנו, הטובים והנאמנים, שנמצאים פה שנים רבות והם הלב והנשמה של שופרסל. אני חושב שזאת הזדמנות אדירה וגם אתגר גדול, ובטוח שנצליח בכך.



כתבות אחרונות

בארבע עיניים

Be זה ביוטי

25.03.21

בארבע עיניים

בריאות בימי קורונה

08.04.20

בארבע עיניים

"שופרסל היום זאת החזית"

06.04.20