חידושים והמצאות

לומדים לנַצֵח את מגבלות הקורונה

25.03.21

 

מערכות הלמידה הארגוניות מתאימות את עצמן לתקופה הנוכחית עם קורסים וירטואליים, הכשרה מרחוק ולמידה היברידית. את השינוי בשופרסל, שזכה להאצה בתקופת הקורונה, מובילה מחלקת למידה ופיתוח ארגוני. אומרים שלום להדרכה המסורתית ונכנסים לעולם חווייתי של למידה דיגיטלית מרובת ערוצים

 

 

זה קרה ב-1997 – הרבה שנים לפני הקורונה, לפני הופעת הסמארטפונים והרשתות החברתיות, אפילו לפני שהאינטרנט הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו. הוגה הדעות האמריקני פיטר דרוקר, שנחשב לאבי תורת הניהול המודרנית, התראיין באותה שנה למגזין "פורבס" וכך אמר: "אוניברסיטאות לא ישרדו. העתיד נמצא מחוץ לקמפוס המסורתי, מחוץ לכיתה המסורתית. למידה מרחוק היא הדבר הבא".

 

דרוקר טעה רק לגבי האוניברסיטאות – הן עדיין כאן, לפחות לעת עתה. אבל שאר התחזית שלו הייתה מדויקת להפליא. 24 שנים לאחר שתיאר את העתיד, עולם הלמידה משתנה לנגד עינינו.

 

המגמה שהחלה כבר בשנים האחרונות קיבלה תאוצה אדירה בעקבות המגפה העולמית והריחוק החברתי שהיא הביאה לחיינו. בעוד שהילדים מסתגלים ללמוד בזום, ללא המסגרת החינוכית המוכרת, הוריהם חווים את המהפכה שמתחוללת בלמידה הארגונית. הלמידה מרחוק היא אומנם תוצאה של כורח, אבל גם התפתחות טבעית שמשלבת טכנולוגיות מתקדמות יחד עם תובנות חדשות לגבי חוויית הלמידה. מה שקורה בימים אלה בשופרסל, הוא דוגמה מצוינת לשינוי כזה.

 

 

למידה לכל אחד, מכל מקום, בכל זמן

 

כמו הרבה שינויים, זה מתחיל מסמנטיקה שמאחוריה תפיסה שלמה. מחלקת הדרכה ופיתוח ארגוני בהנהלת הרשת שינתה את שמה למחלקת למידה ופיתוח ארגוני – "כביכול החלפה של מילה, אולם בפועל זו תפיסה חדשה שמאחוריה תורת הפעלה שלמה", מסבירה סמדר כדר-חורש, מנהלת המחלקה. "בעידן שלנו הארגון כבר לא 'מדריך' את העובדים והם אינם פאסיביים בתהליך; שינינו פאזה לארגון לומד, שבו עובדים ומנהלים מקיימים תהליך למידה מתמשך ואקטיבי. אנחנו מעניקים להם את כל הכלים לחוויית למידה, אבל הם אחראים ללמידה אישית והופכים לשותפים אקטיביים בחזון של העמקת ידע, שיכלול הכישורים והעשרה אישית ומקצועית".

 

כמובילת שוק, שהצלחתה נשענת על הון אנושי במגוון רב של תחומים ותפקידים, שופרסל מבינה ש"הדרכה" במובן המסורתי שלה המבוססת על למידה פרונטאלית בכיתה, כבר לא עונה על הצורך של ארגון בן זמננו. העתיד הוא מיגוון ערוצי למידה מבוססי דיגיטל, על גבי פלטפורמות שונות, המאפשרים לעובד קומבינציות של תוכניות למידה שונות המשלבות למידה וירטואלית או היברידית, מכל מקום ובכל זמן. ובשופרסל כמו בשופרסל – העתיד הזה קורה כבר עכשיו.

 

תקופת הקורונה הזניקה את הלמידה מרחוק, וכמעט כל ההדרכות הפרונטליות הפכו לדיגיטליות. שופרסל מיהרה ליישם זאת בכל מרחבי הלמידה שלה: חממה ניהולית, קמפוס דיגיטלי, קורסים היברידיים ועוד.

 

כדי לתמוך במגוון תוכניות הלמידה, השיקה המחלקה מערכת למידה חדשה המאפשרת לעובד לבצע למידה מכל מחשב בארגון ולא רק מעמדת הלמידה הייעודית בסניף. בהמשך צפויה הלמידה להיפתח גם בסמארטפונים של העובדים. בינתיים, כל סניף קיבל טאבלט שיאפשר לעובדים חוויית למידה נוחה וזמינה.

 

 

"לכל תפקיד – סדרנים, מלקטים, קופאיות, עובדי מחלקות ועוד – פותחה ערכת למידה דיגיטלית הכוללת את כל תוכנית ההכשרה", אומרת אומרת הדר שיין, מנהלת טכנולוגיות למידה "למשל, עובד שעומד להיכנס לתפקיד במחלקת מעדניה יכול להיכנס ללומדה בזמן שנוח לו, מהמקום המתאים לו, ולקבל פירוט ברור של כל מה שצריך לדעת כולל מבחנים עיוניים ומעשיים. הלימוד נעשה בקצב אישי, בצורה מקיפה ומקצועית, ומכשיר את העובד לתפקיד מרחוק באופן עצמאי וללא תלות בכיתה, במנחים ובאילוצי לוח זמנים".

 

 

למצוא היום את מנהלי המחר

 

"הקמפוס הדיגיטלי קם בעקבות הקורונה והצורך להמשיך בפעילות ללא מפגש פרונטלי – כלומר יצאנו לדרך מתוך משבר, אבל מהר מאוד מינפנו אותו להזדמנות", אומרת סמדר כדר-חורש. עד כה התקיימו במסגרת הקמפוס הדיגיטלי קורסי פיתוח למנהלים וסגנים, הרצאות העשרה למנהלים בשרשרת האספקה, ותוכנית חדשה בשם האקדמיה לסחר ובה הרצאות וסדנאות בתחומים מגוונים כמו: כיצד צומחת חדשנות מתוך משברים, מגמות ושינויים בהרגלי קנייה וצריכה, סדנה בניהול מו"מ ושיתופי פעולה מורכבים, פסיכולוגיה של זירת ההמחרה, אי-קומרס כתרבות ארגונית ועוד. "ההיענות מאוד גבוהה והפידבקים מצוינים", מדווחת ליה פינדס ממחלקת למידה ופיתוח ארגוני, "כלל העובדים בסחר מוזמנים להשתתף במפגשים".

 

תוכנית חדשה נוספת שיוצאת לדרך בימים אלה היא חממה ניהולית – תוכנית לפיתוח דור העתיד של מנהלי שופרסל. "בצד העתודה הניהולית, המיועדת למנהלים ולסגנים, פיתחנו תוכנית  שמיועדת למנהלי מחלקות ובעלי תפקידים אחרים בסניף, במטרה להכין אותם לתפקיד מנהל סניף ולעוד תפקידי ניהול עתידיים", מסבירה סמדר כדר חורש. "החממה צמחה מתוך ראייה ארוכת טווח לעתיד, במטרה להצמיח דור חדש של מנהלים מתוך עובדי הסניפים בשדרת הניהול הזוטרה ובתפקידים השונים".  בחממה הניהולית, שתתקיים לאורך השנה במסגרת כ-10 מפגשים שבועיים (כרגע וירטואליים), יחשפו המשתתפים לעולם הניהול בשופרסל, יקבלו כלים ניהוליים באמצעות מפגשי למידה, סדנאות ומפגשי העשרה, ערוץ קבוצתי, ערוץ אישי וערוץ מעשי של התנסויות כחלק מהעמקת הלמידה.

 

 

לא רק רוקח – יועץ בריאות

 

גם ברשת Be עבר מערך הלמידה התאמות בשנה האחרונה עקב מגבלות הקורונה. עוד לפני התפרצות המגפה העלתה Be לאוויר למידה דיגיטלית מרחוק באמצעות וובינרים. "בחרנו 12 נושאים לקורסים בתחומים רלוונטיים, המתחברים למגמות עולמיות ברוקחות כמו בריאות האישה, סוכרת ועוד, כאשר הוובינר הראשון עסק בנושא העכשווי ביותר  – וירוס הקורונה שבדיוק הגיע אז לישראל", מציין חאתם עמאשה, מנהל תחום הרוקחות ברשת. עם זאת, חלק ניכר מתוכניות ההכשרה של הרשת נותרו פרונטאליות תוך התאמה למצב החדש, במטרה להפיק את המיטב מהלמידה ולשמור על הקשר האישי עם הרוקחים הלומדים.

 

תוכנית לימודים כזאת לרוקחים בנושא רוקחות טבעית, ויטמינים ותוספי תזונה, יוצאת לדרך בימים אלה בשיתוף פעולה עם מכללת וינגייט, תוך הקפדה על כל כללי הבריאות ופתיחת ההשתתפות רק לרוקחים שחוסנו לקורונה. "גם בקורס זה עמדנו על בניית סילבוס משלנו, המותאם לרוקחי Be בדגש על נושאים שבעבר לא עסקנו בהם – לדוגמה, טיפול תומך בחולים אונקולוגיים במטרה להקל עליהם ולשפר את איכות חייהם, עולם תוספי התזונה לספורטאים, ותוספים לחיזוק מערכת החיסון ודרכי הנשימה שיכולים לסייע בהתמודדות מול הקורונה", מסביר חאתם.

 

הכול מתחבר ל"אני מאמין" של הרשת, לפיו רוקחות היא מקצוע קהילתי והרוקח הוא יועץ בריאות בקהילה. "רוקחות היא מקצוע טיפולי, ייעוצי וקהילתי המהווה חלק בלתי נפרד מרצף הטיפול", מדגיש חאתם, "אנו כאן לא רק למכור תרופות מאחורי הדלפק אלא כדי להעניק ללקוח שירות מעולה וייעוץ מקצועי שהם ערך מוסף לבריאותו ולאיכות חייו".

 

 

 

נפגשים בכנסים – רק מרחוק

 

 

כנסי המנהלים בשופרסל הם כבר מסורת, ואיש לא מתכוון לתת לקורונה להפסיק אותה. כחלק מההתאמות למצב החדש, הפכו הכנסים הללו – הנערכים מספר פעמים בשנה בעיקר לפני חגים – לכנסים דיגיטליים חווייתיים. שלושה אירועים כאלה כבר נערכו במתכונת וירטואלית, כל אחד בהשתתפות כ-600 מנהלי סניפים ואנשי מטה. בשני הכנסים האחרונים הופקו לקחים שנלמדו בכנס הראשון, הפלטפורמה שופרה והם התנהלו בהצלחה גדולה וזכו למשובים נלהבים של המשתתפים.

 

"לא מדובר רק על הרצאות בזום, שכולנו מכירים, אלא על תפירה מדויקת של תוכנית דיגיטלית הנמשכת שעות ושמה דגש על מוקדי עניין מתחלפים", מציינים מפיקי הכנס, "בהפסקות שבין ההרצאות שילבנו סרטונים קצרים ואטרקטיביים, תכנים ייחודיים כמו יום בחיי מנהלים ועוד. התוצאה הייתה כנס מנהלים דיגיטלי ברמה כזו, שרק לפני שנה לא היינו מאמינים שניתן לקיים. ברמת הלמידה הארגונית, תקופת הקורונה לימדה ועדיין מלמדת אותנו איך הופכים לימון ללימונדה".

 

 

 

 

 

 



כתבות אחרונות