מעוררי השראה

נשים מעוררות השראה

17.09.20

"השמים הם הגבול – זה תלוי בבחירות שלך"
————————————————————————————————————————————-
טלי הובר, סמנכ"ל כספים

 

היא סמנכ"לית כספים בשופרסל כבר חמש שנים. באחריותה מחזור שנתי של כ-15 מיליארד שקל. מחלקת הכספים שבניהולה כוללת כ-80 עובדים. יש לה תואר ראשון בכלכלה ושני במִנהל עסקים, ואלינו הגיעה אחרי תפקידי ניהול בדלתא, דואר ישראל וקבוצת שילב. כיום היא האישה הבכירה ביותר בשופרסל – "הייתי רוצה שיהיו יותר נשים מנהלות אבל לצערי אנו עדיין מעטות", היא אומרת. קבלו את טלי הובר: נשואה כבר 39 שנים לויגי, רו"ח ויזם, אם לשני בנים (35, 33) ולבת (26), סבתא לשני נכדים – וה- CFOשלנו בשופרסל.

 

יש סגנון ניהול נשי? איך הוא בא לביטוי?

"קשה להכליל, יש סגנונות שונים לנשים מנהלות – אבל לדעתי ניהול נשי טוב יודע לערב קולגות, מאמין בשת"פים, מכיל יותר ויודע לתקשר היטב עם כולם, בלי לוותר על אסרטיביות ועל נאמנות לעקרונות ולמקצועיות. אני מקווה שאני מצליחה ליישם סגנון ניהולי כזה. מצד אחד אני תובענית מאוד ודורשת מהעובדים שלי את מה שדורשת מעצמי. מצד שני אני מנהלת משתפת, בלתי אמצעית, מחבקת, תמיד עם דלת פתוחה להקשיב ולדבר".

 

איך העצמה נשית באה לביטוי בשופרסל?

"יש כיום מודעות בהנהלה לחשיבות ההגוונה האנושית בכלל. חלק מכך הוא מתן הזדמנות שווה לנשים. חשוב להתאמץ שיהיו יותר נשים מנהלות, ולקדם נשים לתפקידי ניהול אזור כמו בסבב המינויים האחרון. שופרסל מאפשרת מסלולי קידום פנימיים, ויש לא מעט נשים שעשו זאת בחברה – אבל תמיד אפשר יותר".

 

כסמנכ"לית יחידה בחברה, איך זה בא לביטוי באגף שלך?

"כל הפיילוטים במשאבי אנוש, כמו חוויית עובד במטה או פרויקט כבוד הדדי, נעשים אצלנו באגף הכספים; אני תמיד אומרת 'כן'. זה חלק מפתיחות והכלה שאני מביאה לאגף כמנהלת. את אותה פתיחות אני משתדלת ליישם ביום-יום. לשמוע את המנהלים שלי, לדבר על הכול, להציף. חשוב לי לקרב את העובדים ולהשקיע בהם. גם דברים קטנים, כמו בוקר משותף של קפה ומאפה, עושים את ההבדל. כשלעובד כיף להגיע בבוקר, הוא נותן מעצמו יותר".

 

האם אישה יכולה באמת לשלב משפחה וקריירה?

"לכל אישה יש זכות מלאה לעשות את הבחירה שלה. תמיד יש מחירים. אני עשיתי את הבחירה שלי. הקריירה אצלי היא חלק מהחיים, כמו הילדים שלי. זה דורש להיות מאוד מאורגנת ולקחת תמיד עזרה חיצונית. הילדים שלי גדלו עם מטפלות, אבל גם תמיד ידעו שגם אם אני עובדת הרבה, אני תמיד שם עבורם וזמינה ברגע שיצטרכו. צריך לומר בכנות:

אישה שרוצה לצאת כל יום בשלוש וחצי כדי להוציא ילדים מהגן – זה לגיטימי לגמרי, אבל אם היא חושבת להתקדם לתפקיד בכיר – כנראה שהסיכוי שלה יורד. לנשים צעירות הייתי אומרת: כל החלטה שתקבלי היא נכונה, אבל תהיי מודעת להשלכות שלה".

 

ואיך הקורונה השפיעה? שינתה משהו?

"הקורונה הראתה לנו שאפשר לשלב עבודה מהבית ומהמשרד. להורים צעירים, בתנאי שהילדים במסגרות, יש בכך אפילו יתרון. במקום לבלות שעתיים-שלוש בפקקים – לנצל זמן לעבודה נטו. אצלנו באגף, בתקופת הסגר דווקא העובדים היותר מבוגרים נתנו תפוקות מטורפות מהבית. התקופה הזאת מלמדת אותנו שאפשר לייצר גמישות ולעבוד מהבית יום-יומיים בשבוע. לפני הקורונה חשבתי שלי זה לא מתאים, כי אגרר לשים כביסה ולסדר מדיח, וגיליתי שזה עבד מצוין. מצד שני בואו לא נשכח שיש משהו מאוד טוב ומפרה באינטראקציה ובסיעור המוחות בתוך המשרד. העולם הולך לכיוון של שילובים, וזה כיוון נכון בעיניי".

 

כאישה מנהלת, הרגשת שאת צריכה להוכיח כל הזמן?

"על כל אחד מוטלת חובת ההוכחה, גבר או אישה. נכון שלפעמים נשים צריכות להתאמץ יותר מגברים כדי להגיע לתפקיד ולהצליח בו. יש עדיין סטיגמות על נשים ועל היכולות שלהן, על הכוח שלנו ויכולת העמידה שלנו – וזה דורש מאיתנו להראות עד כמה אנחנו באמת חזקות. לכן יש מנהלות שהופכות לקצת יותר נוקשות מהנדרש ומאמצות סגנון ניהול גברי. אני מאמינה שצריך גם לדעת לשחרר את זה, ולהראות שאנו יודעות להיות אסרטיביות בדרכנו ולאו דווקא לפי איזה מודל גברי".

 

מה היית מציעה לאישה בשופרסל שרוצה להתקדם?

"לפני הכול, להאמין בעצמך. שנית, בכל תפקיד שאליו את מגיע – לבחון מה חסר לך, מה את צריכה ללמוד, ולא להתבייש להתחזק מקצועית. בסופו של דבר, קשה מאוד להתמודד איתנו כשאנחנו מקצועיות. איזון בית-עבודה הוא החלטה אישית ויש לה משמעויות. פה קשה לייעץ, זה תלוי מאוד גם באישה עצמה וגם בסביבה שלה, אם היא תומכת או פחות. הכי חשוב זה לעבוד קשה, להתמקצע, לא לוותר לעצמך ולא לחשוב ש'בגלל שאני אישה לא יקדמו אותי'. להתמודד, להיות נחושה, לשאוף. לא לחכות שמישהו יראה אותנו – להגיש מועמדות. אחד הדברים שמאפיינים נשים הוא שהן לא מתמודדות על תפקיד אם נדמה להן שהן אינן עונות על מאה אחוז מהדרישות. גברים ניגשים גם עם התאמה של שבעים או שמונים אחוז, ומתקבלים. נשים יקרות – אל תפחדו. מקסימום תשמעו "לא", אבל תרגישו בטוחות לנסות".

 

חמש שנים בתפקיד הנוכחי. סיכום ביניים?

להיות CFO בחברה כמו שופרסל זה תפקיד מדהים, מאתגר, לא משעמם לרגע. שופרסל היא חברה שמתפתחת כל הזמן, הכול מאוד אינטנסיבי. זו חוויה להיות חלק מהצוות המוביל בחברה הקמעונאית הגדולה בישראל, שנמדדת בנתח השוק שלה ובשורת הרווח, חברה שמביאה את כל הטרנדים והחידושים לעולם הקמעונאות. סך ההכנסות בשופרסל מורכב ממיליוני קניות קטנות, ונדרשת מדיניות של מלאי, קניות ותחזית של מכירות ורווח גולמי. כסמנכ"ל כספים אני שותפה מלאה בעמידה באתגרים הללו. זה אומר התמודדות בלתי פוסקת, יש המון סוגיות כחלק מהתפקיד. לא רק 15 אלף עובדים שצריך לשלם להם משכורת – יש המון לחצים מכל כיוון, פנימיים וחיצוניים, שמתפקידי למצוא להם פתרונות. בתוך עולם המספרים צריך גם יצירתיות כדי לפתור בעיות. חשוב לי למצוא תמיד 'איך כן', ולא 'איך לא'. אני עובדת הרבה מאוד שעות אבל זה עולם שמרתק אותי מקצועית, ולמזלי יש לי משענת נהדרת בדמות בעלי שהוא לא רק חבר לחיים אלא פרטנר אמיתי לכל דבר".

 

משפט סיום לראיון על ניהול ונשיות?

"חשוב שכול אישה באשר היא תזכור תמיד, שהשמים הם הגבול. זה תלוי רק בבחירות שלך, וכל מה שתבחרי הוא לגיטימי לגמרי בתנאי שהוא משקף את מה שאת באמת רוצה לעשות".



כתבות אחרונות

מעוררי השראה

כבוד לגולדה

25.03.21

מעוררי השראה

אנשי הכבוד של שופרסל

25.03.21

מעוררי השראה

אנשים של כבוד

03.02.21

מעוררי השראה

נשים מעוררות השראה

17.09.20

מעוררי השראה

נשים מעוררות השראה

17.09.20